Κυριακή 19 Αυγούστου 2007

Γιατί δεν θα ψηφίσω

Θέλω να γράψω μερικά πράγματα για τις εκλογές που έρχονται, αλλά είναι πολλά μέσα στο μυαλό μου και είναι όλα πολύ μπερδεμένα.

Το κυριότερο όμως που θέλω να πω είναι το ότι δεν θα ψηφίσω. Και θα προσπαθήσω να περιοριστώ μόνο σε αυτό. (Αν ξεφύγω και λίγο, παρακαλώ την επιείκειά σας.)

Ξέρω ότι αυτό είναι κόκκινο πανί για κάποιους. Τα επιχειρήματα που υπάρχουν κατά της μη άσκησης του εκλογικού δικαιώματος είναι πολλά και, σαφώς, έχουν τη βάση τους. Οπωσδήποτε σέβομαι αυτούς που έδωσαν το αίμα τους για να μπορώ εγώ σήμερα να ψηφίζω και σίγουρα πιστεύω ότι η ψήφος είναι η πεμπτουσία της δημοκρατίας.

Όμως, η πολιτική κατάσταση είναι κάτι, το οποίο -πιστεύω- ότι πρέπει να αναθεωρείται συνεχώς. Πολύ μικρή σημασία έχει αν πριν από περισσότερα από τριάντα χρόνια που εγκαθιδρύθηκε η Δημοκρατία στη χώρα μας ήταν το μεγαλύτερο αγαθό. Σήμερα τι είναι; Είναι τελικά η Δημοκρατία, η Δημοκρατία με την παρούσα μορφή, η αντιπροσωπευτική, η πανάκεια που ονειρεύονταν οι αντιστασιακοί της χούντας;

Συνήθως οι διανοούμενοι χρησιμοποιούν τη φράση του Τσώρτσιλ "η Δημοκρατία είναι ένα άθλιο πολίτευμα, άλλα είναι το καλύτερο από όσα έχουμε", φράση με την οποία συμφωνώ. Το θέμα είναι όμως πόσα χρόνια θα βολευόμαστε με το μη χείρον. (Είναι πάντως αξιοπερίεργο το γιατί οι πολιτικές επιστήμες έχουν μείνει τόσο πίσω, ενώ όλες οι άλλες επιστήμες έχουν κάνει φοβερά άλματα τα τελευταία χρόνια.)

Όμως η τρωτότητα της Δημοκρατίας δεν είναι ο μοναδικός λόγος που δεν θα ψηφίσω -θα έλεγα ότι είναι ο τελευταίος. Ένας άλλος, πολύ βασικός, είναι το ιδεολογικό υπόβαθρο στο οποίο στηρίζονται ακόμα τα κόμματα. Δεν είναι δυνατόν σήμερα να μιλάμε για δεξιά, αριστερά και λοιπά παρωχημένα. Ένα τραγικά απλό παράδειγμα είναι η παρούσα κυβέρνηση της Ν.Δ. σε σχέση με την προηγούμενη του ΠΑ.ΣΟ.Κ. Οι μεν θέλουν να λέγονται δεξιοί και οι δε κεντροαριστεροί αλλά δεν υπάρχει απολύτως καμία διαφορά στον τρόπο διακυβέρνησης. Να σημειώσω εδώ ότι δεν μιλάω για κλισέ τύπου "όλοι είναι ίδιοι" και "όλοι μας κλέβουν", αλλά για πραγματικό σύστημα διακυβέρνησης. Σε μία χώρα ενταγμένη σε ένα σύνολο σαν αυτό της Ε.Ε. τέτοιες ιδεολογίες είναι παντελώς άχρηστες. Η πολιτική που θα ακολουθηθεί, θα πρέπει να συμφωνεί στο γενικότερο πλαίσιο συμφερόντων των εταίρων μας και εκεί η όποια δεξιά ή αριστερή διαφωνία είναι τουλάχιστον αστεία, αν όχι εγκληματική. Αν τα δύο μεγάλα κόμματα απέφευγαν την ταύτιση με ιδεολογίες, θα σκεφτόμουν σοβαρά έναν από τους δύο.

Ο αντίλογος στα παραπάνω είναι η στροφή στα μικρά κόμματα, όχι τόσο για διακυβέρνηση, όσο για πολυφωνία στη βουλή. Εδώ οι επιλογές γίνονται ακόμα πιο λίγες. Από τη μία τα κόμματα μιας μπερδεμένης αριστεράς. Μιας αριστεράς που επιμένει να σέρνει το πτώμα του κομμουνισμού στο όνομα της διαφωνίας για τα πάντα, υιοθετώντας ενίοτε και θέσεις διαμετρικά αντίθετες του δόγματός της. Πως να εμπιστευτώ ανθρώπους οι οποίοι έχουν κάνει διαμαρτυρία για την αποποινικοποίηση της κάνναβης, και μετά τις δηλώσεις Παπανδρέου ότι θα πρέπει να το συζητήσουμε το θέμα, έχουν κάνει διαμαρτυρία για την μη αποποινικοποίηση; Και ας μην σχολιάσω καλύτερα τις θέσεις τους σε θέματα όπως το Μακεδονικό. Πλήρης ταύτιση με την άκρα δεξιά, για την οποία απλώς θα πω ότι δεν με κέρδισε ποτέ. Επίσης θα ήθελα να τονίσω ότι η περιβόητη πολυκομματική βουλή με κόμματα σαν το ΛΑ.Ο.Σ. μου φαίνεται πολύ επικίνδυνη.

Αν θα είχε χρήση μια ιδεολογία σήμερα, αυτή θα ήταν μόνο η οικολογία. Το περιβάλλον είναι το βασικό μας πρόβλημα, όχι ο καπιταλισμός ή ο κομμουνισμός. Αλλά και εκεί συνήθως τα κάνουμε χάλια. Συνήθως όποιος ασχοληθεί με το θέμα, ή θα περιοριστεί στις κατάρες για το που έπεσε η στάχτη του τσιγάρου, ή θα έχει το επίπεδο και τη σοβαρότητα του Βεργή.

Ας αφήσω στην άκρη και τις ιδεολογίες για να περάσω σε πιο πρακτικά θέματα. Θα ψήφιζα ένα κόμμα που θα υποσχόταν διαχωρισμό κράτους εκκλησίας. Είναι πολλά τα λεφτά που πηγαίνουν στην ήδη πάμπλουτη ελληνική εκκλησία και θα έσωζαν πολλούς άλλους τομείς. Θα ψήφιζα ένα κόμμα που θα κατέγραφε την περιουσία της εκκλησίας και βεβαίως θα την φορολογούσε. Από που και ως που αυτή η περιουσία παραμένει πάντα ανέγγιχτη; Θα κέρδιζε την ψήφο μου ένα κόμμα που θα μείωνε το κονδύλι για το στρατό. Κάποτε πρέπει να καταλάβουμε ότι δεν πρόκειται ποτέ να γίνει πόλεμος με την Τουρκία. Δεν λέω να μείνουμε τελείως άοπλοι, αλλά αυτός ο αγώνας δρόμου που κάνουμε με τους εξοπλισμούς μας έχει φέρει, μια κουτσουλιά γη, στις πρώτες θέσεις παγκοσμίως στην κατάταξη των χωρών που χαλάνε τα περισσότερα λεφτά για όπλα.

Αυτά τα δύο και μόνο να διόρθωνε κάποιος -εκκλησία και στρατός- θα ήμασταν σε πολύ καλύτερη θέση. Όμως υπάρχουν και αλλού προβλήματα. Πρέπει κάποτε κάποιος να ασχοληθεί με την αξιολόγηση και την παραγωγικότητα των δημοσίων υπαλλήλων. Το οποίο φυσικά σημαίνει άρση της μονιμότητας. Και μέσα στο δημόσιο τομέα είναι βέβαια και η παιδεία. Δεν ξέρω κανέναν ο οποίος να ήταν φοιτητής και να μην έχει να διηγηθεί τουλάχιστον μία ιστορία για αυθαιρεσία καθηγητή. Ο ένας διδάσκει υποχρεωτικά το βιβλίο που έχει γράψει ο ίδιος πριν από σαράντα χρόνια και δεν περνάει κανέναν άμα δεν το αγοράσει, ο άλλος κόβει το 90% των υποψηφίων γιατί έτσι γουστάρει, και γενικά ο καθένας κάνει ό,τι γουστάρει, γιατί δεν τον ελέγχει κανένας. Η παιδεία έχει καταντήσει ένας μαραθώνιος αποστήθισης άχρηστων πραγμάτων για την είσοδο το πανεπιστήμιο, και μετά το χάος. Δεν θα επεκταθώ για τα προβλήματα της παιδείας γιατί έχω ξαναγράψει σχετικά. Όμως θα ήθελα να πω ότι θα εμπιστευόμουν για πολιτικό έναν άνθρωπο ο οποίος θα ανέθετε να γραφτεί ένα σοβαρό βιβλίο ιστορίας και θα είχε σοβαρά αντιπολιτευτικά επιχειρήματα όταν άνοιγε η συζήτηση για τα πανεπιστήμια.

Θα ψήφιζα έναν άνθρωπο που θα ολοκλήρωνε εκείνο το έρημο το κτηματολόγιο, πριν καεί και το τελευταίο ραδίκι. Θα ψήφιζα κάποιον ο οποίος θα ασχολούνταν πραγματικά με τη χώρα που μένει και όχι μόνο με τις προσωπικές του φιλοδοξίες, ή την καλοπέρασή του. Θα ψήφιζα έστω κάποιον ο οποίος θα απαντούσε σε μία ερώτηση, και δεν θα ξέφευγε με υπεκφυγές, ξύλινη γλώσσα και "αφήστε με να ολοκληρώσω". Θα χαιρόμουν να έβλεπα έναν σοβαρό αρχηγό κόμματος, με νέο επώνυμο, εκτός των φεουδαρχών που κυβερνάνε τόσες δεκαετίες.

Όμως δυστυχώς, στην πολιτική σκηνή σήμερα δεν υπάρχει τίποτα από όλα αυτά. Γι αυτό και δεν θα ψηφίσω. Όχι θα ρίξω άκυρο ή λευκό, δεν θα πάω να ψηφίσω. Αφενός γιατί είναι πολύ μπλεγμένο τελικά το υπέρ ποιου πάνε τα Α/Λ και αφετέρου διότι το να μην ψηφίσεις είναι παράνομο, άρα επαναστατικό. Μπορεί να μην εφαρμόζονται πλέον οι κυρώσεις, αλλά όταν θέλεις να αλλάξεις κάτι πρέπει να το κάνεις με ένα λίγο φωναχτό τρόπο.

Για ένα πράγμα μόνο στεναχωριόμουν, αλλά και αυτό άρχισε να διορθώνεται. Τα τελευταία χρόνια η αποχή όλο και μεγαλώνει, όμως αυτό όλοι απέφευγαν να το σχολιάσουν. Κανέναν πολιτικό δεν τον συμφέρει να φαίνεται αποχή, γιατί έτσι επιβεβαιώνεται η απαξίωση. Όμως τώρα είμαι blogger! Όπως και πολλοί άλλοι. Και μπορεί να μην πραγματοποιηθεί το όνειρό μου να μαζευτεί όλος ο κόσμος έξω από τα εκλογικά κέντρα, αρνούμενος να μπει μέσα να ψηφίσει αν δεν αλλάξει κάτι, αλλά σίγουρα οι απέχοντες σήμερα έχουν ένα τρόπο να φανούν.

buzz it!

36 αξιόλογες σκέψεις:

Ανώνυμος είπε...

Και ένας να ψηφίσει, κάποιος θα βγει με άνεση και θα κυβερνήσει με απόλυτη πλειοψηφία.

Στο κάτω κάτω οι καθημερινές μας επιλογές διαμορφώνουν το επίπεδο, την ποιότητα και την δυναμική της πολιτείας, της κοινωνίας και του πολιτεύματος, όχι μόνο η επιλογή μας κάθε τέσσερα χρόνια.

Ωστόσο να θυμάσαι το εξής: Η πολιτική νοοτροπία ενός λαού δεν αλλάζει μέσα σε μια μέρα, και σίγουρα δεν αλλάζει για εκείνους που δεν προσπαθούν να την αλλάξουν.

Ψάξε και ψήφισε νέους πολιτικούς που θα φέρουν ανακατάξεις μέχρι να δικτυωθούν. Για σκέψου πόσο θα ταράζονταν τα νερά και οι φεουδάρχες αν άλλαζαν φέτος και οι τριακόσιοι! Μέχρι να δικτυωθούν, θα αναγκαστούν να κυβερνήσουν και πριν δικτυωθούν, αλλαγή και πάλι!

Εγώ αυτό θα κάνω, ανεξαρτήτως κόμματος. Ας μην ξεχνάμε πως οι εκλογές που έρχονται είναι βουλευτικές, όχι απαραίτητα κομματικές όπως αναφέρεις στο post σου.

http://aggelos-x-aggelos.blogspot.com/
Ανώνυμος είπε...

Θέτεις πολλά, θα σταθώ σε ένα: την Εκκλησία. Είναι πάμπλουτη κυρίως λόγω κληροδοτημάτων και όχι κρατικών επιχορηγήσεων. Έτσι και αποφασίσουν να καταγράψουν την περιουσία της θα πρέπει να την αποζημιώνουμε για 10 ζωές: πλήθος δημοσίων κτιρίων, ακόμη και Υπουργεία χτίστηκαν ουσιαστικά με την καταπάτηση περιουσιακών στοιχείων της Εκκλησίας. Καλά κάνανε, δε λέω. Αλλά έτσι και εγερθή το θέμα θα πρέπει να αποζημιωθεί. Ακόμη και οι μισθοί των κληρικών δίνονται από το Δημόσιο ως αντάλλαγμα για περιουσιακά στοιχεία της Εκκλησίας που περιήλθαν στην κατοχή του.
Τέλος, ο διαχωρισμός Κράτους - Εκκλησίας είναι φληνάφημα: πώς τον εννοείς και πού εντοπίζεις τον επιζήμιο εναγκαλισμό των δύο; Οι περισσότεροι πολιτικοί δεν ξέρουν καν για τι μιλάνε όταν αναφέρονται στο θέμα.

Σε πολλά από τα υπόλοιπα συμφωνώ μαζί σου. Αλλά η αποχή μας είναι η δύναμή τους.

http://aggelos-x-aggelos.blogspot.com/
aggelos-x-aggelos είπε...

@ reactor
Η αλήθεια είναι ότι με μια σου προταση, το "Η πολιτική νοοτροπία ενός λαού δεν αλλάζει μέσα σε μια μέρα", είπες σχεδόν όλα όσα ήθελα να πω και δεν είπα, γιατί δεν ήθελα να επεκταθώ και στο κεφάλαιο κοινωνία το οποίο πραγματικά ξεφεύγει τελείως από το θέμα.

Το θέμα μου ήταν η πολιτική και οι πολιτικοί. Σε μια κοινωνία σωστών πολιτών. Το ξέρω ότι δεν υπάρχει, αλλά τώρα έχουμε εκλογές. Με μας θα έχουμε άλλα τέσσερα χρόνια να ασχολούμαστε.

@ ανώνυμος
Θα ξεκινήσω από το τέλος:

Η αποχή μας, αν γίνει σε μεγάλη κλίμακα, θα τους ταράξει πάρα πολύ. Ήδη προσπαθούν να αλλάξουν κουβέντα με το που αναφέρεται κάποιος στην αποχή. Γιατί αποχή σημαίνει απαξίωση, "τα έχεις κάνει τόσο χάλια που δεν ασχολούμαι άλλο μαζί σου". Και αυτό δεν συμφέρει να ακούγεται δυνατά.

Για τα άλλα που λες για την εκκλησία οφείλω να ομολογήσω ότι δεν τα ήξερα, αλλά να σου πω και την αλήθεια, δεν μου φαίνονται και πολύ βάσιμα. Καταρχάς δεν διαφωνούμε στο ότι είναι πάμπλουτη. Επίσης δεν διαφωνούμε στα κληροδοτήματα. Αλλά όχι και να της χρωστάμε. Δηλαδή η εκκλησία γιατί δεν πληρώνει όλα αυτά τα χρόνια φόρο μεγάλης ακίνητης περιουσίας; Αν το συνυπολογίσουμε και αυτό, ποιος χρωστάει σε ποιον;

Όσο για τις επιχορηγήσεις που λες, η εκκλησία παίρνει τεράστια ποσά. Μόνο τη χρηματοδότηση του συνοδικού μεγάρου θα σου αναφέρω, που έγινε θέμα πριν μερικούς μήνες. Εκατομμύρια ευρώ. Γιατί; Αφού έχουν.

Τέλος πιστεύω, ότι σε μία χώρα δεν μπορείς να έχεις δημόσιους υπάλληλους τους κληρικούς μιας μόνο θρησκείας. Αν είναι έτσι, να γίνει και το τζαμί και να γίνουν δημόσιοι υπάλληλοι και οι μωαμεθανοί κληρικοί. Αυτό εννοώ με το χωρισμό κράτους εκκλησίας -εκτός βέβαια από τα προφανή, όπως το να μην παίρνουν θέση σε ζητήματα πολιτικής κλπ.

http://aggelos-x-aggelos.blogspot.com/
Ανώνυμος είπε...

Όλοι οι θρησκευτικοί λειτουργοί αμείβονται από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, οποιασδήποτε θρησκείας.
Επίσης, ξεχνάς ότι και το τζαμί το περίφημο με χρήματα του κράτους θα χτιστεί -ευτυχώς.

http://aggelos-x-aggelos.blogspot.com/
Ανώνυμος είπε...

όλα αυτά που ζητάς υπάρχουν αλλά θα πρέπει να περιμένεις λίγο:
www.hellenicdynamism.blogspot.com

ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΔΥΝΑΜΙΣΜΟΣ

http://aggelos-x-aggelos.blogspot.com/
aggelos-x-aggelos είπε...

@ ανώνυμος
(Ο ίδιος έτσι; Ένα όνομα;)

Το θέμα είναι να σταματήσουν να φεύγουν λεφτά από το κράτος για τις θρησκείες. Να σταματήσουν να παίρνουν τόση έκταση θέματα όπως η αντίδραση της εκκλησίας για τις ταυτότητες -τι την αφορά;

Αλλά και πάλι η υπόθεση γυρνάει σε αυτό που λέγαμε με τον reactor. Το θέμα είναι να αλλάξουμε εμείς.

http://aggelos-x-aggelos.blogspot.com/
aggelos-x-aggelos είπε...

@ νικολαοσ κ. τσακιρησ
Που υπάρχουν;

Πόσο θα περιμένω;

http://aggelos-x-aggelos.blogspot.com/
bbchris είπε...

Η αποχή και το λευκό θα ήταν στάση αν κατοχυρωνόνταν απ' το εκλογικό σύστημα. Κοινώς είχαμε άδεια έδρανα στο κοινοβούλιο. ;)

http://aggelos-x-aggelos.blogspot.com/
aggelos-x-aggelos είπε...

@ chris
Σωστός κατά 50%.

Το άκυρο και το λευκό, όχι η αποχή. Η αποχή έχει σαν στόχο να δείξει ότι δεν θέλουμε να ασχοληθούμε άλλο μαζί σας. Γι αυτό και αποσιωπάται.

Αν ήταν κατοχυρωμένα τα άλλα 2 μπορεί και να σκεφτόμουν διαφορετικά

http://aggelos-x-aggelos.blogspot.com/
inlovewithlife είπε...

Καμία ψήφος.

Ενεργός σε όλη τη διάρκεια από αυτά τα τέσσερα χρόνια, όχι μία μόνο φορά και μετά σπίτια μας. Αυτό είναι κωμωδία όχι δημοκρατία. Και μάλιστα επικίνδυνη κωμωδία.

http://aggelos-x-aggelos.blogspot.com/
cindaki είπε...

Ακόμη δεν έχω αποφασίσει αν θα ψηφισω φέτος ή όχι. Η αλήθεια είναι πως ακόμη δεν έχουν αρχίσει τα τηλεφωνήματα ψαρέματος ψήφων, από συγγενικά και φιλικά πρόσωπα. Δεν ξέρω πως θα αντιδράσω όταν αρχίσουν.
Το θέμα είναι πως βαρέθηκα κάθε φορά να επαναλαμβάνεται το ιδιο σκηνικό και αυτή η χώρα να πάει μονιμως κατά διαόλου. Τους δικούς μου, και εννοώ συγγενείς, πλέον δε θέλω να τους ψηφίσω. Ο μόνος λόγος που θα ψήφιζα, θα ήταν αν πραγματικά περιμενα πως θα βοηθούσαν την καθημερινότητα μου να καλυτερεύσει έστω και στο ελάχιστο. Δηλαδή, να χρησιμευσουν ως μέσον. Τόσα χρόνια ποτέ δε βοήθησε, κανείς. Μετά το τέλος των εκλογων, ουδεμία υπόσχεση ενθυμούμαστε! Άρα δεν προσβλέπω σε καμία βοήθεια.
Και πως θέλω να πάει καλά η χώρα μου, όταν αυτό που έχω μάθει από τις εκλογές είναι να ψηφίζω αυτόν που θα με βοηθήσει εμένα προσωπικά και όχι το σύνολο;
Για να αρχιζει να αλλάζει κάτι, πρέπει σιγά σιγά όλοι να αντιδράσουμε. Δεν ξέρω αν το να μη ψηφίζεις είναι αντίδραση. Κάποτε το θεωρούσα αδιαφορία. Ίσως να το θεωρώ ακόμα...

Ίσως, απλά να εκμεταλλευτώ τις εκλογές για να επισκεφτώ το χωριό μου...

http://aggelos-x-aggelos.blogspot.com/
aggelos-x-aggelos είπε...

@ inlovewithlife
Να και ένας (μία;) που συμφωνεί μαζί μου.

Πολύ σωστό το σχόλιο για το μετά. Η πολίτικη είναι η καθημερινότητα, όχι η Κυριακή των εκλογών.

@ sofi-kουλίνι
Αν θα μπορούσε να βγει ένα απόσταγμα από τα μέχρι τώρα σχόλια νομίζω ότι το έχεις περιγράψει πολύ καλά. Εκείνο που μετράει τελικά, είναι η συνείδηση και κυρίως, η παιδεία του καθενός μας.

Έστω και από αυτό, από το ότι συνήθως οι υποσχέσεις παραμένουν μόνο υποσχέσεις, ας ασχοληθούμε λίγο με τα πραγματικά μας προβλήματα ως κράτος και ας ξεχάσουμε το μικρόκοσμό μας.

Το να μην ψηφίζεις θα μπορούσε και να είναι αδιαφορία. Και ίσως η αδιαφορία αυτή τη στιγμή να είναι πολιτική κίνηση. Δεν λέω να ψηφίσουμε ποτέ ξανά. Λέω απλώς ότι πρέπει να τους ταρακουνήσουμε λίγο. Με αυτό δεν νομίζω να διαφωνεί κανείς.

Εγώ απλώς προτείνω την ηχηρή αποχή.

http://aggelos-x-aggelos.blogspot.com/
Niemandsrose είπε...

Πολύ καλό κείμενο aggelos-x-aggelos, και μάλιστα σε μία χώρα όπου επικρατεί η παραφιλολογία για κυρώσεις σε όσους οικειοθελώς απέχουν από το δικαίωμα του εκλέγειν.
Σε μια χώρα που η ψηφοφορία είναι συνταγματική υποχρέωση και δικαίωμα, η αποχή είναι το μόνο μήνυμα που έχει βαρύτητα, (ενδεχόμενο) κόστος, και διασφαλίζει την αξιοπρέπεια του πολίτη (καθώς το λευκό μπορεί να χρησιμοποιηθεί υπερ του πλειοψηφούντος κόμματος και το άκυρο το ρίχνουν κάτι γριες με πρεσβυωπία στο φουλ).
Ο μόνος έντιμος τρόπος να δείξει κανείς την απέχθειά του για τη σημερινή εκδοχή δημοκρατίας είναι η αποχή.

http://aggelos-x-aggelos.blogspot.com/
aggelos-x-aggelos είπε...

@ niemandsrose
Χαίρομαι που βρήκα και άλλον να συμφωνεί!

Δεν ξέρω αν φάνηκε αρκετά σε αυτό που έγραψα, αλλά ήθελα να πω ότι με το άκυρο/λευκό δεν κάνεις πραγματική διαμαρτυρία, ενώ με την αποχή έχεις συνέπειες. Το ότι δεν εφαρμόζονται είναι άσχετο. Θα μπορούσε μάλιστα να γίνει λόγος για μεγαλύτερη κινητοποίηση.

Άσε που είναι και θολό το θέμα με το που πάνε τα Α/Λ.

http://aggelos-x-aggelos.blogspot.com/
Niemandsrose είπε...

Το ίδιο πράγμα λέμε. Θα γράψω κι εγώ ένα σχετικό ποστ -μανιφέστο κατά της εκλογικής διαδικασίας! :)

http://aggelos-x-aggelos.blogspot.com/
aggelos-x-aggelos είπε...

@ niemandsrose
Και ποιος είπε ότι διαφωνούμε;

Να γράψεις και ελπίζω να είναι τόσο ωραίο όσο το link που άφησες παραπάνω!

http://aggelos-x-aggelos.blogspot.com/
geokalp είπε...

πρακτικά όμως:
Α/Λ/Αποχή πάνε υπέρ του πρώτου καθώς δεν προσμετρούνται και ανεβάζουν τα ποσοστά όλων όσων ψηφίζονται και ακόμα περισσότερο τις έδρες του πρώτου...
όπως έγραψε κι άλλος blogger δεν υπάρχουν άδεια έδρανα...

η δική μου άποψη λέει ότι είμαστε και σε αυτό ως χώρα πίσω: όταν οι Ευρωπαίοι έκαναν αποχή εμείς είχαμε πολωση, τώρα που π.χ. οι Γάλλοι έδωσαν την μεγαλύτερη συμμετοχή τα τελευταία 30 χρόνια, πολλοί μιλούν για αποχή...

δεν λεω ότι είναι εύκολο τι θα ψηφίσεις εάν είσαι σημερινός σκεπτόμενος πολίτης, απλά είναι και αυτό κάτι που εγώ νομίζω ότι πρέπει να κάνουμε...

P.S. από το Σύνταγμα του 2001, η αποχή ουσιαστικά δεν διώκεται.. ή αλλοιώς δεν εφαρμόζεται όπως και οι περισσότεροι νόμοι σ'αυτή τη χώρα...

http://aggelos-x-aggelos.blogspot.com/
Ανώνυμος είπε...

Αggelos-x-aggelos, (να σε λέω Αγγελο;)

"Το θέμα μου ήταν η πολιτική και οι πολιτικοί. Σε μια κοινωνία σωστών πολιτών. Το ξέρω ότι δεν υπάρχει, αλλά τώρα έχουμε εκλογές. Με μας θα έχουμε άλλα τέσσερα χρόνια να ασχολούμαστε."

Μα αυτό που λέω και στου Γάτου, και κανείς δεν λέει να καταλάβει, είναι πως με δεν αλλάζεις την πολιτική με την "σωστή" ή "λάθος" ψήφο, αλλά με την ψηφοφορία. Την διαδικασία και όχι το αποτέλεσμά της.

Η πολιτική είναι σαν την αγορά. Αν δεν το ψάξεις, αν δεν ενημερωθείς, αν δεν το πάρεις ζεστά το πράγμα, τότε θα παραμείνεις έρμαιο της "βιτρίνας", της "μόστρας" και αυτού που "γυαλίζει" περισσότερο.

Ετσι, όσο λιγότεροι μετέχουν ενεργά σε αυτήν, τόσο λιγότερα θα χρειάζεται να είναι και τα προϊόντα-πολιτικοί-κόμματα-κυβερνήσεις που θα ζητούν την αγοραστική ή εκλογική τους δύναμη...

Οσο πιο περιορισμένες και μικρές γίνονται οι απαιτήσεις, η ενημέρωση και οι γνώσεις των πολιτών-ψηφοφόρων-αγοραστών, τόσο πιο χαμηλής θα χρειάζεται να είναι και η ποιότητα των προϊόντων-πολιτικών-κομμάτων-κυβερνήσεων.

Δεν διαφωνώ με την εικόνα που έχεις για την σημερινή πολιτική κατάσταση, διαφωνώ ως προς τον τρόπο με το οποίο θα την βελτιώσουμε όπως εμείς νομίζουμε καλύτερα, κάτι που αποτελεί και την πεμπτουσία της εκλογικής διαδικασίας.

Σου είπα: Η πολιτική νοοτροπία ενός λαού δεν αλλάζει μέσα σε μια μέρα, και σίγουρα δεν αλλάζει για εκείνους που δεν προσπαθούν να την αλλάξουν.

Ψάξε, κρίνε, ψήφισε.

http://aggelos-x-aggelos.blogspot.com/
aggelos-x-aggelos είπε...

@ geokalp
Πράγματι, η αποχή δεν τιμωρείται από το 2001 και μετά. Το έμαθα και εγώ σήμερα.

Μπορεί πραγματικά έμμεσα με την αποχή να ενισχύεται το πρώτο κόμμα, αλλά όχι άμεσα όπως με τα Α/Λ. Από τη στιγμή όμως που θα αποφασίσεις να απέχεις, εκείνο που θέλεις να δείξεις είναι η διαμαρτυρία προς το σύνολο των πολιτικών.

Το πρόβλημά μου δεν είναι μόνο ο δικομματισμός. Διάβασε και την απάντηση που θα δώσω στον reactor69 γιατί κολλάει καλύτερα εκεί.

@ reactor69
(Σαφώς και να με λες Άγγελο)

Έχεις δει εσύ κάποιο κόμμα, μικρό ή μεγάλο, το οποίο να έχει έναν αντίλογο σοβαρό; Εγώ το μόνο που βλέπω είναι διαφωνία για τη διαφωνία, αγώνα για τα "κεκτημένα" και άγρα ψήφων. Αυτούς τους ανθρώπους εσύ τους θεωρείς πολιτικούς;

Εγώ (όπως είπα και παραπάνω στον geokalp) δεν έχω πρόβλημα με τα δύο μεγάλα κόμματα. Εμένα το πρόβλημά μου είναι γενικότερα με την φιλοσοφία των πολιτικών.

Δεν θα ψηφίσω, όχι για να αποδυναμώσω κάποιον ή να ενισχύσω κάποιον άλλο, δεν θα ψηφίσω γιατί θέλω να διαμαρτυρηθώ. Και πιστεύω ότι αυτή η διαμαρτυρία θα έχει αποτέλεσμα αν είμαστε πολλοί και αν αυτό το θέμα φανεί, και δεν θαφτεί ξανά.

http://aggelos-x-aggelos.blogspot.com/
Ανώνυμος είπε...

Αγγελε,

"Αυτούς τους ανθρώπους εσύ τους θεωρείς πολιτικούς; Εμένα το πρόβλημά μου είναι γενικότερα με την φιλοσοφία των πολιτικών."

Το επίπεδο των πολιτών καθορίζει και το επίπεδο των πολιτικών καθώς και το ποιόν τους, που στην Ελλάδα σήμερα δεν φαίνεται να χρειάζεται να αλλάξει για να πείσει.

Δικαίωμα σου είναι η αποχή, αν και δεν μου φαίνεται σαν κάτι άμεσα πρακτικό. Βέβαια ούτε και οι υπόλοιπες επιλογές φαίνονται να αλλάζουν κάτι άμεσα οπότε go on, αλλά τουλάχιστον κάντο βούκινο!

Μην με παρεξηγήσεις, δεν προσπαθώ να σε πείσω πως κανεις λάθος, κάτι τέτοιο δεν υπάρχει στην πολιτική. Αυτό που λέω είναι πως η ψηφοφορία είναι, δυστυχώς, η μόνο περίοδος ανά τέσσερα έτη που θεωρητικά όλοι οι πολίτες μιας χώρας έρχονται σε επαφή με τα κοινά και με την αποχή, που δεν προκύπτει από τους ίδιους λόγους, φοβάμαι πως θα παρουσιαστούν φαινόμενα αμερικανικών εκλογών, οπού οι περισσότεροι αδιαφορούν και τα κόμματα εξελίσσονται με το ρυθμό χελώνας.

http://aggelos-x-aggelos.blogspot.com/
Ανώνυμος είπε...

Η αποχή ΔΕΝ είναι πλέον παράνομη (μετά την αναθεώρηση του συντάγματος - 2001) με την έννοια ότι δεν υπάρχει καμιά κύρωση για τους απέχοντες. Άρα, δεν είναι μαγκιά - από ...νομικής απόψεως.

Από τη στιγμή που είναι κάποιος ενεργός πολίτης (δώσε όποιο περιεχόμενο θέλεις) δεν έχει ιδιαίτερη σημασία αν θα ψηφίσει ή όχι.

Η εμπειρική μου παρατήρηση είναι ότι η αποχή αφορά κατά κύριο λόγο τους διαμαρτυρόμενους του καναπέ. Φυσικά, εξαιρέσεις υπάρχουν πάντα!

(θα χαρώ ΟΤΑΝ τις δω κι εγώ...) :-)

http://aggelos-x-aggelos.blogspot.com/
aggelos-x-aggelos είπε...

@ reactor69 είπε...
Το επίπεδο των πολιτών καθορίζει και το επίπεδο των πολιτικών καθώς και το ποιόν τους, που στην Ελλάδα σήμερα δεν φαίνεται να χρειάζεται να αλλάξει για να πείσει.

Εδώ συμφωνούμε απόλυτα! Όπως όμως σου έγραψα και στην πρώτη μου απάντηση, το θέμα τώρα είναι η πολιτική.

Σαφώς και δεν σε παρεξηγώ, σαφώς και μόνο συζητάμε, ακόμα και αν διαφωνούμε.

Αυτό για την Αμερική είναι πραγματικά ένας κίνδυνος, αλλά αν τα καταφέρουμε όλοι εμείς που δεν θα ψηφίσουμε να το κάνουμε βούκινο όπως λες, πιστεύω ότι θα υπάρξουν αποτελέσματα.

Μπορεί να κάνω και λάθος βέβαια, αλλά το έχω αποφασίσει.

http://aggelos-x-aggelos.blogspot.com/
Ανώνυμος είπε...

Αγγελε,

"...το θέμα τώρα είναι η πολιτική."

Μα είναι το επίπεδο πολιτών-πολιτικών που καθορίζει και αυτό της πολιτικής.

Γι' αυτό το λόγο σου λέω πως φοβάμαι την αποχή, διότι πιστεύω πως οδηγεί τους πολίτες, τον ένα δηλαδή παράγοντα της εξίσωσης, στην αδιαφορία και το βόλεμα γενικά για την πολιτική και όχι μόνο για το "εργαλείο" που λέγεται ψηφοφορία.

http://aggelos-x-aggelos.blogspot.com/
aggelos-x-aggelos είπε...

@ πάνος
Έχεις απόλυτο δίκιο και για τις μη κυρώσεις και για τους διαμαρτυρόμενους του καναπέ. Το πρώτο δεν το ήξερα όταν έγραφα το κείμενο, το έμαθα σήμερα (βλ. σχόλιό μου Αύγουστος 20, 2007 9:39 μμ).

Όμως υπάρχουν και άνθρωποι που πραγματικά δεν έχουν άλλο τρόπο να διαμαρτυρηθούν. Και το ότι δεν θα τιμωρηθούν δεν είναι λόγος για να υπολογιστεί λιγότερο αυτό που κάνουν. Δεν είναι και τόσο δίκαιο να τους τσουβαλιάζουμε όλους μαζί στο ίδιο σακί (όπως ας πούμε με τους προπονητές του καναπέ, που εκεί είναι όλοι άχρηστοι).

Και για να υποστηρίξω προσωπικά εμένα, αν απλώς βαριόμουν να πάω να ψηφίσω, δεν θα καθόμουν 2 μέρες πάνω από τον υπολογιστή, γράφοντας ένα σχετικό κείμενο και προσπαθώντας να απαντάω αμέσως σε όποιον θελήσει να το σχολιάσει. Μια χαρά ήταν οι αμοιβάδες μου!

:)

http://aggelos-x-aggelos.blogspot.com/
aggelos-x-aggelos είπε...

@ reactor69
Όσο υπεύθυνοι πρέπει να είναι οι πολίτες που θα εκλέξουν κυβέρνηση, άλλο τόσο και περισσότερο υπεύθυνοι πρέπει να είναι αυτοί που θα αποφασίσουν να απέχουν. Στο φινάλε, το να ψηφίσεις είναι η πεπατημένη. Το να απέχεις είναι το καινούριο και αυτό πρέπει να γίνει με πλήρη συναίσθηση ευθύνης.

Αν θέλουμε ποτέ να αλλάξει κάτι...

http://aggelos-x-aggelos.blogspot.com/
dermes είπε...

Αν νομίζεις ότι θα ιδρώσει το αυτί τους από την αποχή σου κάνεις μεγάλο λάθος. Στις τελευταίες εκλογές 2.326.025 (ποσοστό 23,5%) ψηφοφόροι απείχαν. Ίσα ίσα τους βολεύει οι ευφυείς και σκεπτόμενοι άνθρωποι, όπως εσύ, να μην συμμετέχουν στην διαδικασία. Συμφωνώ με τους προβληματισμούς σου και σέβομαι την στάση που επέλεξες (και εγώ την ίδια στάση κρατάω) , αλλά μην αυταπατάσαι ότι έχει κάποιο νόημα για τους άλλους. Μόνο για τον εαυτό σου έχει, να μπορείς να κοιμάσαι με ήσυχη την συνείδηση σου ότι δεν τους νομιμοποιείς με την ψήφο σου. Αν σε ενδιαφέρει μπορείς να δεις και τους δικούς μου προβληματισμούς εδώ http://diathlasis.blogspot.com/2007/08/blog-post_21.html

http://aggelos-x-aggelos.blogspot.com/
doctor είπε...

Ο/Η πάνος είπε...
Από τη στιγμή που είναι κάποιος ενεργός πολίτης (δώσε όποιο περιεχόμενο θέλεις) δεν έχει ιδιαίτερη σημασία αν θα ψηφίσει ή όχι.

*****

Εγκζάτλι!

Δηλαδή μισό λεπτό στο παραβάν αξίζει περισσότερο από τον γιατρό χωρίς σύνορα που δεν θα ψηφίσει διότι θα είναι κάπου στην Αφρική και θα εκτελεί ανθρωπιστικό έργο;

Μήπως έχουμε υπερεκτιμήσει την πράξη του "εκλέγειν";

Άλλωστε η εξουσία μπορεί να βληθεί και μέσω της προσφυγής στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο ή μέσω της καταγγελίας των ατασθαλιών της στα αρμόδια κοινοτικά όργανα, βλ.Κουρουπητός...

Σε μια παγκοσμιοποιημένη οικονομία (έστω και στην Κεϋνσιανή της έκδοση/μορφή) ο Χ Αλογοσκούφης είναι ένας απλός ταμίας...

doctor

http://aggelos-x-aggelos.blogspot.com/
ralou είπε...

Aggele, δεν λέω τίποτα.
Απλά συντάσσομαι!

http://aggelos-x-aggelos.blogspot.com/
aggelos-x-aggelos είπε...

@ dermes
Όπως έγραψα και στο blog σου, αν χειριστούμε σωστά την αποχή μας, τότε κάποια στιγμή θα ιδρώσει το αυτί τους.

Σε ευχαριστώ για την συμπλήρωση που έκανες για την ήσυχη συνείδηση με την μη νομιμοποίηση.

@ doctor
Πολύ σωστός ο δόκτορας! μπορεί να χωλαίνουμε αρκετά και σε αυτό βέβαια (ως ενεργοί πολίτες, ως γνώση των δικαιωμάτων μας, ως όρεξη να τα ασκήσουμε), αλλά δεν είναι κατάλληλη στιγμή αυτός ο ένας μήνας να ασχοληθούμε με αυτά.

Τα 4 προηγούμενα χρόνια τι κάναμε;

Τα 4 που θα έρθουν;

@ ralou
Join the club!

http://aggelos-x-aggelos.blogspot.com/
diastimata είπε...

Για ένα πράγμα θα σε στεναχωρήσω: Η αποχή, χρόνο με το χρόνο, μειώνεται. Δεν ξέρω τι θα γίνει στις 16 Σεπτεμβρίου (αν το ήξερα θα είχα κληρονομικό χάρισμα) αλλά η μεγαλύτερη αποχή σημειώθηκε στην πρώτη διακυβέρνηση Σημίτη κι από τότε συνεχώς μειώνεται. Το εκλογικό σώμα μεγαλώνει κάθε χρόνο και (για βουλευτικές μιλάμε) κάθε χρόνο πηγαίνουν να ψηφίσουν περισσότεροι (στη λέξη χρόνο βάλε εκλογική αναμέτρηση). Κατά τα λοιπά, δικαίωμά σου είναι να μην ψηφίσεις, δικαίωμά σου είναι να ψηφίσεις και, ναι, πολιτικές πράξεις είναι και οι δύο: και η ψήφος και η αποχή. Άρα καλώς θα κάνεις, ό,τι κάνεις. Και σου γράφει, τώρα, ένας ο οποίος δεν ψηφίζει στις δημοτικές εκλογές, επειδή αλλού ζει, αλλού δουλεύει και... αλλού ψηφίζει.

http://aggelos-x-aggelos.blogspot.com/
Ανώνυμος είπε...

θα διαφωνήσω κάθετα με την άποψη σου περί αποχής. Σε μια εποχή που το "δημοκρατικό" πολίτευμα σου επιτρέπει να εκφραστείς μόνο μια φορά στην τετραετία είναι αφελές να μην κάνεις χρήση του δικαιώματος σου. Προσωπικά το βλέπω μέσα από ένα άλλο πρίσμα το θέμα της ψήφου. Οι έδρες που παίρνει κάθε κόμμα βασίζονται στο ποσοστό των ατόμων που ψηφίζουν (αφού αφαιρέσεις τα λευκά και άκυρα)και όχι επί του συνόλου του εκλογικού σώματος. Το 2004 λοιπόν σε 10 εκ. εγγεγραμμένους ψηφίσαν τα 7,5 εκ., το 76,5% για να είμαι ακριβής. Γύρω στο 2% ήταν τα άκυρα και λευκά ψηφοδέλτια. Άρα το 74,5% του πληθυσμού καθόρισε το εκλογικό αποτέλεσμα. Το 45% αυτού ψήφισε την ΝΔ και το κόμμα πήρε 165 έδρες καθότι ο εκλογικός νόμος δίνει ένα "μπόνους" 40 εδρών στο κόμμα με την πλειοψηφία για να μπορεί να γράφει στα π@π@ρι@ του όλους τους υπόλοιπους όταν θέλει να περάσει έναν νόμο (βλέπε προϋπολογισμό). Το 2ο κόμμα πήρε ποσοστό 40% και 117 έδρες. Παρεμπιπτόντως, επιπροσθέτως με τις 40 έδρες υπάρχουν και άλλες 12 έδρες επικρατείας που μοιράζονται , δλδ συνολικά κάτι λιγότερο από 52 έδρες είναι "αέρας" υπέρ του ισχυρότερου. Η αποχή λοιπόν ενισχύει την ψήφο όσων ψηφίζουν. Δεν ξέρω για εσάς αλλά έχω τους λόγους μου να μην τους εμπιστεύομαι στο να εκλέξουν κάποιον και για εμένα. Θα ήθελα να ψηφίζουν ακόμα λιγότεροι, έτσι αποκτά μεγαλύτερη σημασία και κύρος η δική μου ψήφος. Αν άλλο ένα 25% απέχει στις αναμενόμενες εκλογές η δική μου ψήφος θα πιάνει για δυο. Τώρα που το σκέπτομαι ας μην πάει κανείς να ψηφίσει, παρά μόνο εγώ και ο μπάρμπας που θέλει να κατέβει στις εκλογές. Θα βγει παμψηφεί και θα γ@μησουμε τα π@ντ@. Τι ομόλογα θα βγάλουμε, τι πυροσβεστικά θα αγοράσουμε του χρόνου με τις μίζες μας, ε ρε γλέντια που θα γίνουν. Υπό αυτή την έννοια λοιπόν η αποχή για εμένα δεν μεταφράζεται στο ότι "τους έχουμε φτύσει", "δεν ασχολούμαι καν μαζί τους" γιατί ως αποτέλεσμα ενισχύει αυτούς που αποδοκιμάζεις. Και τότε αν μη τι άλλο δεν μπορείς να κατακρίνεις αυτούς που έμμεσα ενισχύεις. Αυτό που μπορείς να κάνεις για να στείλεις το μήνυμα σου είναι να ψηφίσεις κάποιο μικρό κόμμα με καμία ελπίδα για να βγει. Μόνο με αυτόν τον τρόπο θα πονέσει αυτός που σε ταλαιπωρεί τόσα χρόνια και ίσως κάποια στιγμή καταλάβει ότι πρέπει να σταματήσει πια τις μαλακίες και το ping pong ευθυνών όταν βρεθεί σε μια δύσκολη θέση.

http://aggelos-x-aggelos.blogspot.com/
aggelos-x-aggelos είπε...

@ diastimata
Από όταν έγραψες το σχόλιό σου μέχρι που θυμήθηκα να σου απαντήσω, έχουν αλλάξει πολλά πράγματα. Μετά από τον χαμό που έγινε μπορεί και να αλλάξει αυτό.

@ όχι και τόσο ανώνυμε
Όλα όσα γράφεις είναι πολύ σωστά, εκτός από ένα. Αφελές είναι να πιστεύεις ότι ότι ψηφίζοντας εκφράζεσαι. Νομίζω είναι κοινώς αποδεκτό, ότι τα τελευταία χρόνια ότι η ψήφος πάει είτε σε κάποιον μικρό για διαμαρτυρία, είτε στον μη χείρον μεγάλο.

Άρα αν δεν με εκφράζει κάποιος για να τον ψηφίσω, πως ακριβώς εκφράζομαι ψηφίζοντας; Θα μου πεις ότι στην πολιτική δεν μπορείς να εκφράζεσαι πάντα πλήρως, συμβιβάζεσαι και λίγο. Πόσο είναι αυτό το λίγο, είναι κάτι τελείως υποκειμενικό. Δεν θέλω να το παίξω ασυμβίβαστος, επαναστάτης ή και εγώ δεν ξέρω τι, αλλά εξακολουθώ να το θεωρώ πολιτική πράξη το να μην ψηφίσεις και πιστεύω ότι αν το ποσοστό αυτών που απέχουν πολλαπλασιαστεί, μόνο θετικές εξελίξεις θα μπορούσε να φέρει.

http://aggelos-x-aggelos.blogspot.com/
spyridoula είπε...

και στις ΗΠΑ που η αποχή είναι ηχηρή κανενός δεν ιδρώνει το αυτί. εκεί μάλιστα το χουν καταλάβει από καιρό πως δεν υπάρχουν δεξιές και αριστερές πολιτικές παρά μονάχα πολιτικές του κεφαλαίου οπότε αυτό που έχει σημασία είναι τα πρόσωπα. εδώ είμαστε ευρώπη και αντιστάσεις ευτυχώς υπάρχουν ακόμη (στη Γαλλία έγινε χαμός όταν προσπάθησαν να περάσουν το νόμο για την πρώτη απασχόληση-ανασφάλιστη και υπερ του εργοδότη-κέρδους) και ο νόμος πήγε στα αζήτητα. αυτό για τη sofi-k γιατί το ζητούμενο πλέον δεν είναι αν θα κάνουν την καθημερινότητά σου καλύτερη. το θέμα είναι πως την κάνουν ΧΕΙΡΟΤΕΡΗ. και μετά σου λένε πως είναι και λάιφ στάιλ ή αυτά που διεκδικείς ανήκουν σε άλλες εποχές (τι οκτάωρα και μαλακίες αν γουστάρεις τη δουλειά και το αφεντικό γιατί να μη δουλέψεις και 12 ώρες ε;). συμφωνώ πως η πολιτική γίνεται κάθε μέρα αλλά αυτό που μας μαθαίνουν είναι πως και καλά γίνεται από ανθρώπους που έχουν γεννηθεί ή έχουν εκπαιδευτεί γι' αυτό. ναι, η πολιτική της διαχείρισης τα απαιτεί αυτά η πολιτική των δικαιωμάτων απαιτεί τη δράση όλων μας. και συμπληρωματικά: υπάρχει πολιτική δύναμη που μιλά για διαχωρισμό κράτους εκκλησίας, για κτηματολόγια κτλ αλλά συγχρόνως μιλά και για αγώνα ενάντια στην άρση της μονιμότητας, ενάντια στην κατάργηση του οκταώρου, ενάντια στην κατάργηση των αποζημιώσεων σε περίπτωση απόλυσης τα οποία αποτελούν με μια λέξη τις "ανελαστικές" συνθήκες εργασίας. το πρόβλημα με τους δημόσιους υπαλλήλους δεν είναι η μονιμότητα αλλά η απαξίωση αυτών και των υπηρεσιών τους (βλέπε δασοπυροσβέστες τους τωρινούς ήρωες που τους κάνανε εποχιακούς (άπειρος, κακή εκπαίδευση, ανασφάλιστους) αφού μας περάσανε πρωτα το παραμύθι πως παίζουν τάβλι όλη μέρα και τζάμπα τους πληρώνουμε).

http://aggelos-x-aggelos.blogspot.com/
aggelos-x-aggelos είπε...

@ common sense
Παρόλο το πολύ "πηχτό" μήνυμά σου, δεν κατάλαβα αν συμφωνείς ή διαφωνείς.

http://aggelos-x-aggelos.blogspot.com/
spyridoula είπε...

όχι μόνο διαφωνώ αλλά νομίζω πως έκανα ξεκάθαρο και τι θα ψηφίσω αλλά και γιατί ;)

http://aggelos-x-aggelos.blogspot.com/
aggelos-x-aggelos είπε...

@ common sence
Για κάποιο λόγο που και εγώ ο ίδιος δεν μπορώ να καταλάβω, με την απάντησή σου έγινε λίγο πιο ξεκάθαρο. Δεν έχω παρά να σου ευχηθώ καλή επιτυχία.

Άσχετο, γιατί έχω την υποψία ότι γνωριζόμαστε;

http://aggelos-x-aggelos.blogspot.com/